Paratiisisaarelta normaalin kansan pariin

November 11th, 2007 by Jari Timonen

Viimeisen viikon Koh Changilla vietimme rannalla maaten ja hieman töitä tehden. Penny’s Bungalow osoittaui hyväksi ja rauhalliseksi paikaksi, vaikka sen oma ranta ei häikäyssytkään valkoisella hiekalla. Yhden yön hinta oli 1200bathtia – 10% (22€ yö). Hintaa kului hyvä aamupala ja päivittäinen siivous ja pyyhkeiden vaihto.

Torstaina kävimme paikallisessa matkatoimistossa kyselemässä lippuja takaisin Bangkokkiin ja sekä snorklausreissulle. Lautta- ja bussilippu maksoivat 350bahtia/hlö(7€). Päivän snorklaus maksoi 600bahtia/hlö(12€).

Perjataina aamulla snorklausfirman auto tuli hakemaan meidät ja matka kohti koralleja alkoi. Innostuineita snorklaajia oli toistakymmentä. Saimme lainaan maskin, snorkkelin ja pelastusliivit. Ensimmäinen saari, jossa kävimme oli todella tuulisessa paikassa, mutta rannemmassa oli jo mukava katsella meren elämää. Muut olivat rauhallisia saaria ja oli mukava vaan lillua ja ihmetellä. Näimme paljon erilaisia värikkäitä kaloja, merisiilejä, -sieniä sekä koralleja. Yhteensä kävimme neljällä saarella katselemassa ja kokemus oli todella mahtava. Hintaan sisältyi 2 x ruoka, juomavesi, kahvi sekä kuljetus edes takaisin hotellille. Meillä oli myös “risteilyemäntä”, joka hoiti tarjoilun. Täti taisi olla oikeasti setä, mutta ei se snorklausta haitannut 😀

Lauantaina lähdimme ensin lautalla kohti mannerta josta lähtisi meidän bussi Bangkokkiin. Bussi oli kohtuullisen uusi, mutta sistus oli täysin kirkkaan punainen lattiasta kattoon. Aivan karmea. Valtion bussissa tullessa saarelle saimme vettä ja pientä purtavaa, mutta tällä V.I.P -bussilla emme saanut muutakun hajapaikat istumaan. Vauhti oli kovaa, mutta aivan Bangkokin laitamilla teimme yhden käsittämättömän pysähdyksen. Ilmeisesti firmalla oli sopimus paikan kanssa, että tuokaa tauolle tähän. Ruoka oli kallista ja matkaa Bangkokin keskustaan enää yksi tunti. Tästä lähtien käytämme aina valtion busseja.

Otimme keskustasta Khao San roadilta taksin juna-asemalle. Matkaa oli 10km ja aikaa meni yli tunti. Bangkokissa ei ole ruuhtia, ne on jumituksia. Kannattaa pitää mielessä aamuisin ja iltäpäivisin. Taksikuski vei meidät aseman vieressä olevalle nk. T.A.T(Tourism Authority of Thailand) -toimistolle, että ostaisimme sieltä liput junaan. Ensinnäkin Thaimassa ei ole yhtään ainutta T.A.T -toimistoa vaan kaikilla matkatoimistoilla pitää olla T.A.T -lisenssi. Totta kai Chiang Main juna oli täynnä, kun kysyimme sisältä innokkaasti kadulle juosseelta myyjältä. Ilmeisesti olisivat myyneet meille jotain hotellia tms. Tämä tilanne on jo tuttu Intiasta saakka, joten rinkka selkään ja rautatieasemalta kysymään. Seuraavassa junassa oli 144 2. luokan istumapaikkaa vapaana. Olipa yllätys, että siellä olikin tilaa 😀 Nukkumapaikkoja yöjunaan emme saaneet, mutta eipä tuo haitannut mitään.

Lipun ostaminen oli yhtä helppoa, kun Suomessa ja junakin löytyi helposti. Hintaa yhdellä lipulla oli 611 bahtia (reilu 12€). Toista se oli Intiassa (Intian entryistä löytyy selvitystä). Kävimme samalla ruokailemassa ja kuulimme kuninkaan laulun karaokeversiona 7-8 kertaa. Odotushallissa oli iso lava, jossa ihmiset hoilasivat tätä kaameeta luritusta (tätä muuten ei saa sanoa täällä ääneen). Meno oli, kuin Kellopeliappelsiinin aivopesussa. Uskomatonta.

Istuimme junaan ja ensimmäisenä meille annettiin viltit. Juna lähti liikkeelle ja nyt meille tuotiin pääruokaa sekä jälkiruokaa! Eihän me tällaista tiedetty ja olimme juuri syöneet. Saimme yöllä nukuttua kohtuullisen hyvin ja aamulla puoli kuuden aikaan tarjoiltiin aamupalaa. Matka kesti 12 tuntia ja nyt olemme turvallisesti takaisin Chiang Maissa.

Kuvia tulossa hieman myöhemmin…